Generalforsamling 2010

Til forside J & S

Referat fra generalforsamlingen i Jensens og Sørensens Plantage den 13. juni 2010.

1) Valg af dirigent og protokolfører:

Valgt blev Bo Bræmer-Jensen og Peter L. Sørensen.

2) Formandens beretning ved Klaus Bræmer-Jensen:

Sidste år ved generalforsamlingen havde jeg svært ved at holde armene nede af bare begejstring over det forløbne år.

I år er armene kommet lidt længere ned, men er dog fortsat i hovedhøjde.

Som mange andre har vi haft et svært år i 2009/2010. Dette skyldes dog ikke finanskrisen men derimod, at vores indtægter ikke helt har stået mål med vores udgifter. Så set ud fra et økonomisk resultat er bestyrelsen ikke tilfreds med året.  Vi har dog en tro på, at det er et enkeltstående tilfælde, og vil bestræbe os meget på, at det ikke gentager sig for ofte.

Vores underskud skyldes primært et par enkelte poster, som har været væsentlig dyrere end budgetsat, da vi startede på året, samt en bogføringsfejl begået af vores revisor.

Den første bet fik vi tidligt på året, idet vores mosefest gav et meget stort underskud. Dette skyldes, at der var betydelig færre deltagere end budgetteret. I bestyrelsen er vi enige om, at formen for mosefesten, der afholdes hvert 4. år, skal revurderes, men det vil vi senere informere nærmere om.

Det næste var, at vores søprojekt for Halsen desværre også var budgetsat for lavt. Vi føler dog, at vi har fået fuld valuta for pengene og mener, at pengene er givet rigtig godt ud. Vi skal her ikke undlade at gøre opmærksom på, at vi trods alt har fået arbejdet udført meget billigt, idet vi kun har betalt for materialer og maskinleje.

Den sidste post, som gik galt, var vores grønne driftsplan. Her havde vi budgetteret med, at den stort set skulle ende i et 0, men det viste sig, at udgiften til planen blev ca. kr. 14.000,- dyrere. Vi har efterfølgende haft en alvorlig samtale med Skovdyrkerforeningen, og vi har her indgået et kompromis med dem om, at vi har nogle penge til gode hos dem, som vi så får glæde af i indeværende regnskabsår.

Søren er fortsat rigtig god til at holde Skovdyrkerne i ørerne, når det drejer sig om diverse afregninger.  Søren lader sig ikke bare sådan feje af, men følger godt op på aftalerne – tak for det Søren.

Vores kasserer Christian vil senere gennemgå regnskabet nærmere.

Når jeg på trods af det relative store underskud fortsat har armene højt hævet, skyldes det det store engagement, der efterhånden er i vores plantage. Vores plan med at involvere mange personer i dagligdagen via de mange udvalg vi har nedsat, viser sig at være en rigtig beslutning. Det gør det samtidigt meget lettere for den øvrige bestyrelse, idet denne kan koncentrere sig om selve bestyrelsesarbejdet og de større overordnede planer for plantagen, hvorimod alle de daglige gøremål klares af de enkelte udvalg. Jeg vil her gerne rette en meget stor tak til alle, der har givet en hånd med i årets løb – vi får stort set aldrig nej, når vi beder vores udvalg om hjælp til de forskellige gøremål. Jeg kan derfor kun opfordre alle til at slutte op om dette udvalgsarbejde, og kontakte de enkelte udvalgsformænd for at tilbyde dem noget hjælp. De har fortjent, at vi bakker dem op.

I årets løb har Jacob Sørensen desværre valg at trække sig som formand for søudvalget – Jeg håber, at Jacob på et senere tidspunkt er klar til at tage fat igen. Søudvalget har herefter indtil videre valgt Christian Holm som formand. Jeg vil gerne rette en meget stor tak til Jacob for hans indsats.

Samtidigt er der sket det glædelige, at søudvalget inden for den seneste uge har fået yderligere et medlem, nemlig Carsten Ringsted. Et stort velkommen til Carsten.

Vi har endvidere fået en ny formand for selvskovere, idet Roald Davidsen har påtaget sig at stå for dette. Skal I have brænde, er det bare om at kontakte Roald.

Vores grønne driftsplan kan I læse om på vores hjemmeside.  Jeg kan oplyse, at man faktisk bliver rigtig stolt, når man læser den. Vores plantage får generelt megen ros, og den beskriver også, at der er masser af træ at fælde af. Den eneste bemærkning, der er i planen, er, at der er for stor forskel på alderen af vores træmasse, og at vi derfor i den kommende tid skal koncentrere os om at plante gavntræ med senere hugst for øje. Da priserne på træ i øjeblikket er relativ høje, har vi i bestyrelsen besluttet at igangsætte et større skovningsprojekt. Vi har derfor haft vores skovfoged til, sammen med Søren Hansen, at udarbejde et ambitiøst oplæg til bestyrelsen, som vi vil igangsætte snarest. Oplægget går i korthed ud på at foretage en større fældning og udtynding i området langs Jernbanevej og ud mod Elselunden, samt fældning af nogle områder øst for landevejen beliggende for enden af Bakkely, samt mellem landevejen og ned mod Oasen. Endvidere har vi i bestyrelsen anmodet Skovdyrkerne om, at lave en ambitiøs 5 års plan for os, så vi også de næste år kan få glæde af de relative gode priser, der p.t. er på træ. I oplægget for Skovdyrkerne er der forudsat, at Jernbanevej renoveres/udbygges, så de store maskiner kan komme frem. Vi arbejder p.t. med forskellige løsningsmodeller for denne udvidelse, idet den er ret bekostelig. Den relative store hugst de kommende år vi samtidig betyde, at der vil være en del, der skal gentilplantes, og det kan således tænkes, at vi så vil indkalde til to plantedage om året, idet det er relativt omkostningstungt at få Skovdyrkerne til at stå for gentilplantningen.

Umiddelbart efter, at vi havde fået vores nye driftsplan, søgte vi om støtte til følgende projekter:

1.      Etablering af indhegning øst for Store Sø, så vi ved hjælp af geder eller lignende kunne holde uønsket plantevækst mod søen nede.

2.      Etablering af ca. 15 bænke fordelt rundt i plantagen.

3.      Etablering af shelters og bålplads på østsiden af Store sø.

Vi fik desværre kun tilsagn til projektet angående indhegning ved Den Store Sø.  Bestyrelse har efterfølgende revurderet projektet, og vi er gået i forhandling med Jørgen Holm om, at han sætter 2–3 stykker kvæg ud i stedet for geder, idet gederne nok larmer for meget. Vi vil gerne påpege, at det fortsat bliver muligt at færdes på området, og at der vil blive etableret låger, så man let kan komme ind. Endvidere har Jørgen lovet, at der kun bliver tale om fredelige dyr.

Jeg har ved tidligere generalforsamlinger orienteret om vores nuværende lejer af huset og orienteret om de problemer, vi har haft omkring oprydning. Vi har nu fået klaret den udvendige oprydning, men kunne på et tidspunkt konstatere, at huset indvendigt lignede kaos. Derfor påbød vi vores lejer at få dette bragt i orden senest søndag den 6. juni, og hvis det ikke var i orden, ville lejemålet blive opsagt. Ved besigtigelsen den 6. juni kunne vi konstatere, at der var ryddet pænt op overalt i huset, og samtidigt var der gjort pænt rent.

Jeg oplyste ved sidste års generalforsamling, at vi meget gerne så, at der var en anpartshaver, der meldte sig som mulig lejer af Svends hus, og minsandten om ikke det er sket. Roald og Annette har meldt sig som interesserede, og i bestyrelsen drøfter vi p.t. med dem, hvad der i givet fald skal laves ved huset, for at de vil bo der, og ikke uvæsentligt, hvad det vil koste, og hvorledes dette finansieres. Huset er heller ikke p.t. ledigt, men skulle det blive det, er det godt, at vi forinden har drøftet mulighederne.

Bestyrelsen har haft de sædvanlige bestyrelsesmøder, der alle er forløbet i god ro og orden. Der er faktisk løbende mange ting, som bestyrelsen skal tage stilling til, men hver gang er det lykkedes at nå til enighed uden de store problemer. Tak skal I alle have for dette.

Vi har ligeledes haft et par møder med vores skovfoged – både i forbindelse med udarbejdelse af driftsplanen og efterfølgende for gennemgang og opfølgning. Vi føler fortsat, at vi har meget stor bevågenhed fra Skovdyrkerne. Vi er en af de største plantager, de har, og dette gør, at vi mener, vi er i stand til at lægge lidt større pres på dem.

I maj måned havde vi vores årlige fællesmøde med alle vores udvalg, og dette møde var igen et meget konstruktivt møde, hvor de enkelte udvalg og bestyrelsen fik udvekslet årets aktiviteter samt fremtidige tiltag.

Af fælles arrangementer havde vi jo vores store Mosefest i august måned. Vi havde valg at flytte festen til august for at undgå gnavpanderne. Dette lykkedes også, men i stedet blev festen afholdt på den koldeste aften i august måned. Selv om vi var få denne gang, lykkedes det alligevel at få en rigtig god stemning, hvor der om eftermiddagen var arrangeret forskellige konkurrencer som opvarmning til aftenens fest. Stemningen til selve festen var, som altid, rigtig god. Der blev danset og cyklet på bordene til den lyse morgenstund. En meget stor tak til festudvalget for deres store arbejde – det kan de bare.

I september måned havde jeg den store ære at kunne klippe snoren til starten vores store projekt omkring opgravning af Halsen. Selv om vejret viste sig fra sin værste side, fik vi klippet snoren, og de mange deltagere fik sig en øl og en pølse. En flot start på et kæmpe projekt, og resultatet har vi lige her i formiddag indviet med maner. En meget stor tak til søudvalget, og en mindst lige så stor tak til Carsten Holm for de mange timer, som du lagde i projektet.

Christian vil efterfølgende under eventuelt give en kort orientering om søudvalgets aktiviteter.

En af vores store udfordringer i plantagen er fremkommeligheden for store maskiner. Derfor valgte vi at istandsætte Læggepladsvej, hvor der først blev afgravet jord og siden udlagt murbrokker. En skam, at der så tilsyneladende var nogle, der efterfølgende syntes, de ville forbedre vejen ved at køre muld på brokkerne, hvilket bestemt ikke var efter aftale med os. Jeg vil gerne henstille til alle, at man ikke på egen hånd laver sådant noget, selv om det måske er gjort i den gode mening.

Så kom klippedagen. Den forløb rigtig godt. Der var som sædvanligt lavet et rigtigt godt forarbejde, og ret hurtigt fik vi bundtet alt, hvad der skulle. Ligeledes en stor tak til klippeudvalget og tak til alle, der hjalp dem med forarbejdet. Ifølge Verner var der stor opbakning til dette.

Vores årlige juletræskomsammen var denne gang relativt svagt besøgt, men alligevel blev det en rigtig hyggelig dag.

Som alle nok bemærkede, havde vi en usædvanlig hård vinter sidste år. Det var godt for vores træer, men skidt for vores fisk, idet søen frøs til, og med et snedække oven på isen kunne vandet ikke iltes.  Her sprang vores aktive søudvalg til og igangsatte en iltning af søen, og selv om der dukkede en del døde fisk op her i foråret, så er der jf. Christian fortsat mange fisk i søen.

I foråret var det så igen tid til plantedag. Søren havde lagt stort ud med mange planter, der blev plantet ved Sibirien. De fleste planter blev plantet pænt, men der er fortsat nogle, der skal høre mere efter, når Søren indleder plantedagen, for nogle planter var knap nok i jorden, og så kan de altså ikke vokse. Der var et dejligt stor fremmøde til plantedagen, og vi havde et pragtfuld vejr, så det var kun synd for dem, der ikke kom og nød dagen sammen med os. Efterfølgende gik der desværre snudebiller i planterne, men med en hurtig indsats fra jægerne håber vi, at de fleste planter overlever.

Jægerne har igen været selskabet til stor hjælp. Bestyrelsen laver løbende en plan til jægerne over, hvad vi ønsker udført, og som altid er arbejdet hurtigt blevet udført af vores jægere. Det sker også, at vi beder jægerne om hurtige ad hoch opgaver, og også her er de behjælpelige. En stor tak til jer – jeg har aftalt med Roald, at han under eventuelt kommer med en kort beretning fra jægerne.

Bestyrelsen mener således, at vi fortsat har et sundt selskab, der er klar til at modstå de udfordringer, som fremtiden må vise.

Med disse ord vil jeg afslutte min beretning for året 2009/2010 ved at sige bestyrelsen og de enkelte udvalg en stor tak for samarbejdet gennem året, der er gået.

Beretning blev godkendt.

3) Aflæggelse af regnskab ved Christian Holm.

Revisoren havde lavet en bogføringsfejl på minus 18.000, så i lang tid troede bestyrelsen, at regnskabet ville ende i 0, men det endte i stedet med et underskud. Da det blev klart, var det for sent at gøre noget ved det.

Årets store projekter har været udarbejdelse af grøn driftsplan og renovering af Halsen. Salget af træ og juletræer har været mindre end forrige år.

Regnskabet blev godkendt.

Fremlæggelse af budget:

Der budgetteres med en omsætning på 281.000 kroner og et resultat før skat på 48.200 kroner.

Jørgen Holm spurgte, hvorfor der ikke var sat penge af til Æ Tørhus. Der er ingen plan endnu, men ifølge formanden, så skal bestyrelsen nok skaffe pengene, hvis nogen melder sig til at renovere huset.

Budgettet blev godkendt.

4) Valg af bestyrelsesmedlemmer:

På valg var Anette Davidsen og Trine Vad Holm. Trine Vad Holm kom ind i bestyrelsen i stedet for Ole Vedel, der trådte ud for to år siden, derfor er hun allerede på valg.

Genvalg.

5) Valg af suppleanter:

Jacob Sørensen og Morten Bræmer.

6) Valg af revisor:

Revisionskontoret Vest.

7) Indkomne forslag:

Jens Peder Sørensen, Lihme, havde foreslået, at det skulle være muligt at leje Æ Tørhus for nogle timer, hvis folk ønsker at komme indenfor for at drikke kaffe.

Klaus Bræmer: flertallet i bestyrelsen synes, at huset kun skal kunne udlejes for en dag (500 kr), da det ellers bliver for besværligt. Det var bedre, hvis vi fik bygget et overdækket areal med bord og bænke, hvor der eventuelt også kunne være bål.

Jens Peter Sørensen og Anette Davidsen fra bestyrelsen mente, at burde kunne finde en ordning, så man kunne leje til timepris, det ville også betyde, at Æ Tørhus ville blive brugt mere.

Generalforsamlingen besluttede, at bestyrelsen skal finde en pris for aktionærer og aktieberettigede.

8) Eventuelt:

Roald Davidsen fortalte om jagtselskabets aktiviteter:

Der er i øjeblikket 23 jægere, så der er plads til flere. På sæsonens fire jagter har der været 120 jægere. Udbyttet er blevet 18 stykker råvildt, inkl. bukkejagten., to harer, en ræv og 22 snepper.

Jægerne har fire arbejdsdage, tre som betaling af jagtleje, en for jagtselskabet, der er blevet fældet træer, fjernet sne fra Æ Tørhus’ tag, ryddet brandbælte, gødet fyrretoppe, malet maskinhuset, sat 300 træer, sprøjtet mod snudebiller. Anette Davidsen er kommet med i hjortelauget i Skive Kommune. Der er set både dåvildt og kronvildt i plantagen.

Roald Davidsen styrer også selvskovere, hvor der har været tre i gang.

Christian Holm aflagde beretning for søudvalget. Jacob Sørensen har trukket sig af personlige årsager, i stedet er Carsten Rosendahl Ringsted trådt ind i Søudvalget.

Projektet med Halsen forløbet godt, blev jo indviet her i formiddags. Jeg vil gerne fremhæve den store indsats, som Carsten Holm har ydet: han har tilbragt 6½ timer om dagen i gravemaskinen gennem en hel måned, vel at mærke efter en normal arbejdsdag.

Stien rundt om Store Sø er holdt fri for træer, nu skal vi til at indhegne et område, så kvæg kan holde området. Vi satte et iltningsprojekt i gang, da søen var dækkes at is og sne, så vi undgik massedød i søen.

Det næste års tid ikke de store projekter.

Anette Davidsen kunne fortælle, at bestyrelsen går med tanker om at sætte en båd i Store Sø, som alle kan bruge. Den skal låses fast med en kodelås.

Jørgen Holm kunne fortælle, at Mosefesten gav et underskud, da der kun var 85 betalende deltagere. Der var endda lavet mange aktiviteter i løbet af eftermiddagen.

Peter Sørensen opfordrede igen bestyrelsen til at komme med et forslag om aktieudvidelse.

Carsten Holm takkede bestyrelsen, der havde gjort det muligt at lave søudsigt fra Bakkely.Til forside J & S