Generalforsamling 2007

Til forside J & S

Søndag den 10. juni afholdtes selskabets generalforsamling i varmt og smukt sommervejr.

Formandens beretning ved generalforsamling i Jensen & Sørensens Plantage den 10. juni 2007

Atter et år er gået, og det har igen været et godt år for selskabet. Selv om årets resultat ikke er så godt som sidste år, er bestyrelsen vældig tilfreds med resultatet, idet vi, i det forgangne år, har afholdt udgifter på ca. kr. 25.000,- til oprensning af søen m.v., lige som vi har brugt ca. kr. 14.000 til indkøb af en brakpudser. Med denne har vi nu mulighed for at holde vores stier og hedearealer for vildskud på en relativ let måde.

Vi har i årets løb afholdt de sædvanlige ca. 5 bestyrelsesmøder, der alle er forløbet på en rigtig positiv måde, lige som vi har holdt det årlige møde med vores skovfoged. Her blev driftsplanen drøftet og gennemgået og årets aktiviteter planlagt sammen med skovfogeden. Vi har i det hele taget fået et rigtigt godt værktøj at arbejde med med driftsplanen. Sidste års stormfald betød dog, at vi er lidt bagud med de aktiviteter, der står i driftsplanen, idet vi prioriterede oprydning efter stormfaldet højest. Der er nu stort set ryddet op alle steder.

Ved mødet med vores skovfoged i september måned blev det besluttet, at vi ville ansøge om at få vores nuværende driftsplan udvidet, så det bliver til en ”Grøn driftsplan”

Dette vil betyde en udgift for os på kr. 40-50.000,- men efter tilskud en nettoudgift på ca. kr. 7.500,-

En ”Grøn driftsplan” giver os mulighed for

·         100% finansiering af planer for beskyttelse af fortidsminder, pleje af kulturlandskaber, indretning af friluftslivet mv.

·         generelt forbedrede chancer for tilskud

·         Højere tilskud til fremme af bæredygtig skovdrift.

Vi skal indsende vores ansøgning inden 1. september 2007.

Vi har, i bestyrelsen, arbejdet videre efter de tanker, vi påbegyndte for et par år siden med at få mange flere involveret i driften af plantagen, og arbejdet med udvalgene vurderer vi nu til at fungere rigtig godt.

Bestyrelsen har udarbejdet en funktionsbeskrivelse for det enkelte udvalg og funktionsbeskrivelsen beskriver ansvars- og arbejdsområde, så alle har noget at forholde sig til.

Vi har p.t. nedsat følgende udvalg:

Søudvalg

Planteudvalg

Klippeudvalg

Daglig drift

Juletræsdag

Festudvalg

Udlejning af Æ Tørhus

Bygningsudvalg

og så selvfølgelig jægerne

Vi holdt i april måned det årlige fællesmøde med alle udvalgene, hvor ligeledes jagtforeningen deltog. Ved mødet redegjorde de enkelte udvalg for årets aktiviteter, lige som vi drøftede, hvilke tiltag vi skulle gøre for fortsat at udvikle selskabet i en positiv retning.

Søudvalget redegjorde for projektet omkring oprensning af søen. Et projekt som, jeg synes, vi kan være rigtig stolte af. Hvor er det blevet flot, og det vil I alle få at se her efter generalforsamlingen. Jeg vil her gerne rette en stor tak til Carsten Holm for det store arbejde, han gjorde i forbindelse med oprensningen. Uden denne store frivillige indsats havde det ikke været muligt at gennemføre projektet til den lave pris.

Jagtselskabet redegjorde for årets aktiviteter, der foruden de sædvanlige fællesjagter, også omfattede de aftalte arbejdsdage i skoven, hvor der bl.a. blev ryddet op omkring maskinhuset, og Æ Tørhus, ryddet op i stormfældede træer ved Frederikkelunden og træet skåret op til brænde.

Vi har fået ryddet op langs vejen til Mosehuset, hvor Roald har fjernet alle de træer, der var ud mod vejen, så det nu er muligt at køre turen uden at få bilerne ridset af grene.

Bestyrelsen har udarbejdet en arbejdsplan til jægerne for det næste 1-2 år, og bestyrelsen lægger således meget stor pris på det gode samarbejde, der er mellem jægerne og bestyrelsen.

Klippeudvalget orienterede om årets klippedag, hvor 35 personer fik klippet 3500 kg. fyrtoppe. Noget som vi, på en relativ let måde, tjener gode penge på, hvorfor bestyrelsen har besluttet at forsøge at få endnu en kunde. Det betyder, at vi skal sikre ved nyplantning, at det bliver muligt let at klippe yderligere ca. 1000 kg årligt.

Verner har meddelt bestyrelsen, at 2007 er sidste år han vil stå som formand for klippeudvalget, men Verner er ved at få en ny kørt i stilling.

Arne Ottesen har tidligere stået for den daglige drift, men efter at han er flyttet til Bjerringbro, er det nu Jens Peter, der står for den daglige drift.

Det er svært at sælge brænde til selvskovere, så der er ikke så mange i gang p.t. Vi prøver fortsat at få flere i gang ved annoncering til efteråret.

Der er en del træ, der er afmærket af skovfogeden, men på grund af stormfaldet er vi ikke kommet i gang med fældning af det afmærkede træ endnu.

Vi tager p.t. kr. 100/m3 for træ i skoven, kr. 125/m3 for træ i bunker og kr. 225/m3 for løvtræ.

Planteudvalget fungerer godt og er meget seriøst. Søren sørgede for, at alt klappede til årets plantedag, der i år bestod af genplantning ved det stormfældede træ ved Frederikkelunden. En genplantning som vi får tilskud til. Der blev i år plantet mange træer, og de ca. 30, der var mødt op, havde en rigtig god dag. Og som sædvanligt var der sørget for et herligt vejr til at gå i skoven i. Der er en god dialog mellem planteudvalget og klippeudvalget, så vi sikre, at der også fremover vil være noget at klippe af.

Juletræskomsammen i december gik som sædvanligt rigtig godt med mange besøgende. En af de gode traditioner som vi holder fast ved.

Festudvalget har haft et relativt roligt år – det er jo primært i forbindelse med den store Mosefest, de kommer på banen, og den næste må blive i 2009. Festudvalget har dog sørget for underholdning af børnene her ved generalforsamlingen, og det siger vi tak for. Det er meget vigtigt, at der sker en masse for de unge, det er dem der skal drive selskabet i fremtiden.

Udlejning af Æ Tørhus har forløbet fornuftigt, selv om det ikke er de store beløb, vi får ind på denne konto. Det er Jørgen Holm, der står for udlejningen, og er der nogle, der har behov for at leje huset, er det bare med at ringe til Jørgen.

Som noget nyt har vi fået nedsat et bygningsudvalg, der varetager tilsynet med vores bygninger, og meddeler bestyrelsen, såfremt der er noget, vi bør gøre.

Omkring udlejning af nabohuset blev det et kort bekendtskab, vi gjorde med den tidligere lejer, idet denne fraflyttede allerede 1.12.2006. Vi satte en annonce i Skive Folkeblad, og huset var hurtigt udlejet igen. Denne gang til Ditlev Jensen til en månedlig husleje på kr. 1.850,- + forbrug.

Som jeg nævnte sidste år, så så bestyrelsen meget gerne, at der skete noget her ved Æ Tørhus, og jeg efterlyste frivillige, der ville arbejde videre med vores ideer. Der er desværre ingen, der har meldt sig, men tilbudet står stadig ved magt. Ud over vores forslag om hævning af loftet, kunne vi nu også godt tDet nye kort over plantagenænke os, at vi fra salen fik den herlige udsigt over søen, som man kan se ude fra.

Sidste år lovede vi alle anpartshavere et kort over vores Plantage, og disse kort ligger klar til udlevering til alle, der ønsker sådan et.

Jeg vil afslutningsvis give lidt reklame for selskabets hjemmeside, der er www. jensenogsorensen.dk. Hjemmesiden administreres af Christian Holm, og han gør et rigtigt flot stykke arbejde her. Vi prøver i bestyrelsen at fodre Christian med lidt oplysninger i årets løb, som han så lægger ud på hjemmesiden. Her kan alle så følge med, og jeg kan kun opfordre til, at man kigger med.

Til sidst vil jeg afslutte min beretning med at sige bestyrelsen tak for et rigtigt godt samarbejde i løbet af året. Jeg har aftalt med Søudvalget, at de kommer med en beretning under eventuelt.

Klaus Bræmer-Jensen

Referat fra generalforsamling i Jensen og Sørensens Plantage den 10. juni 2007

1. Valg af dirigent og protokolfører: Søren Hansen og Peter L. Sørensen.

2. Formandens beretning ved Klaus V. Bræmer-Jensen

2.a. Debat om beretning:

Svend Sørensen spurgte om bestyrelsen var opmærksom på de byggeplaner, der fremgik af Mosehusets hjemmeside. Klaus Bræmer-Jensen: Vi er blevet spurgt, men så længe huset får den samme størrelse som nu, kan vi ikke blande os.

3. Aflæggelse af regnskab ved Ole Vedel: Desværre havde revisoren ikke medsendt tallene for den daglige drift, men de vil blive lagt ud på hjemmesiden.

Af hovedtal på indtægtssiden kan nævnes salg af træ 216.000 kroner, udlejning af Æ Tørhus 2.700 kroner, husleje for Hvidemosevej 10 32.000 kroner, udleje af jord 32.000 kroner, udleje af jagt 27.000 kroner.

På udgiftssiden var den største udgift flisning af træ (154.000), køb af planter 25.000 kroner, leje af maskiner 14.800 kroner, udarbejdelse af driftsplan 60.000 kroner (heraf er de 53.000 kroner tilskud). Andre udgifter har været bestyrelsesmøder 6.000 kroner, revisor 11.300 kroner, småanskaffelser 23.000 kroner, ejendomsskatter 21.000 kroner, el 10.600 kroner (beror på fejlaflæsning, så penge på vej retur).

Alt i alt betyder det et overskud på 5.153 kroner.

Selskabet er nu vurderet til 13.800.000 kroner mod 5.480.000 kroner sidste år. Den store værdistigning betyder, at ved et eventuelt salg (Som jo ikke er aktuelt) skal der betales en skat på 2.800.000 kroner.

3.a. Godkendelse af regnskab: Godkendt.

4. Valg af bestyrelsesmedlemmer. På valg er Ole Vedel og Anette Davidsen. Genvalg.

5. Valg af to suppleanter: Genvalg til Bo Bræmer og Ejner Madsen.

6. Valg af revisor: Genvalg til Revisionskontoret Vest.

7. Indkomne forslag:

7.1 Bestyrelsen: Ændring af vedtægternes § 5 stk. 1:

Fra: Bestyrelsen består af 6 medlemmer, der enten skal være anpartshavere eller ved valget have været i ægteskab med en anpartshaver. Den vælger selv sin formand og næstformand.

Til: Bestyrelsen består af 6 medlemmer, der enten skal være anpartsberettiget eller ved valget have været i ægteskab med en anpartsberettiget. Bestyrelsen vælger selv sin formand og næstformand.

Klaus Bræmer-Jensen: Forslaget vil sikre selskabet i fremtiden. Det er svært at få folk ind. Det dur ikke, hvis folk skal tvinges ind - det giver ikke den fornødne arbejdskraft. Det er vigtigt, at få de unge engageret. Der er blevet foreslået en udvidelse af anpartskapitalen, men det vil ikke løse problemet. I private aktieselskaber er det ikke nødvendigvis aktionærer, der sidder i bestyrelsen.

John Mortensen: Anpartshavere føler mere for selskabet.

Jens Peter Sørensen: Det handler også om at få folk til at melde sig i fremtiden.

Arne Ottesen: De gamle sidder på aktierne, vil ikke give dem fra sig.

Peter Sørensen: Papiret betyder noget.

Anette Davidsen: Det vil jo stadig være generalforsamlingen, der vælger bestyrelsen.

John Mortensen: Jeg skifter standpunkt, det er et godt forslag.

Svend Sørensen: Vil ikke-anpartshavere i bestyrelsen få stemmeret ved generalforsamling.

Annette Davidsen: nej.

Søren Hansen: En professionel bestyrelse som i erhvervslivet.

Jørgen Holm: Folk i bestyrelsen vil altid gøre det godt for selskabet.

Vedtægtsændringer kræver, at 2/3 af anparterne er tilstede. Der var kun 34 ud af 60 anparter repræsenteret, heraf stemte 26 ja og otte nej. Da forslaget blev vedtaget så markant, og bestyrelsen finder det vigtigt, vil der blive indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling med mindst otte dages skriftlig varsel. Her kan forslaget vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer uanset antallet af tilstedeværende anparter.

7.2 Bestyrelsen: Forslag til navne til veje og stier i plantagen:

Vej til Svends hus: Tørvehusvej.

Sti til søen: Søvej.

Vej til krydset: Jernbanevej.

Vej om til Elselunden: Elses vej

Vej til Mosehuset: Mosehusvej.

Vej til Lille Skaun: Hulvej.

Sti ryddet af jægere: Skaunsti.

Vej fra Jernbanevej til landbrugsarealer: Tørvevej.

Vej til Frederikkelunden: Frederikkevej.

Vej til læggepladsen: Læggepladsvej.

Vej ned til Tove og Arnes hus: Arnes vej (Ændret til Bakkelyvej)

Vej til heden op mod banen: Hedevej.

Navnene blev godkendt.

Anette Davidsen og Bente Dueholm fra bestyrelsen viste en prototype på et vejskilt i egetræ med navnet brændt ind i træet.

Bestyrelsen modtager gerne forslag til andre veje og stier.

8. Eventuelt.

a. Beretning fra Søudvalg (Jakob Sørensen, Christian Holm og Jørgen Holm):

Jørgen Holm fortalte om opgravningen af Store Sø. Der var sat 30.000 kroner af til projektet, og det holdt. Søen blev delt i to med en dæmning. Vi prøvede først at banke pæle ned, men fandt så ud af, at vi måtte spule dem ned. Søen blev så pumpet fri for vand i løbet af to-tre dage. Efterfølgende weekend gravede Carsten Holm med sin 25 tons gravemaskine i 31 timer. Heldigvis var der sandbund under dyndet. Der er lavet en DVD om projektet til selskabet. Christian Holm vil stå for vedligeholdelsen af det fældede. Dværggeder skal holde birketræerne nede ved søen og på øerne. Padderokker i søen skal holdes ned, vi tager ud i båd med river og hiver rødderne over. Der er nu lavet en sti rundt om hele søen afmærket med grønne plastic-strimler. Man kan ikke gå tørskoet, men man kan komme rundt.

Søudvalgets planer for fremtiden gælder Halsen, her vil udvalget tage kontakt med jægerne.

b. Adresser på de forskellige udvalg ligger på hjemmesiden.

c. Næste mosefest er i 2009, den bliver afholdt i august udenfor gnavpandesæsonen.

Klaus Bræmer-Jensen takkede dirigenten samt forsamlingen for den gode dialog.

Her nogle billeder fra dagen:

Folk samlesBestyrelsenKort præsenteres

Generalforsamling slutFrokost indendørefrokost i det fri

Toves ØGolden Bridge

Til forside J & S